CRM یک سامانه برای مدیریت کلیهی روابط شرکت شما با مشتریان فعلی و مشتریان بالقوه است. هدف سیستم CRM ، بهبود روابط تجاری برای رشد کسبوکار است.
اما کاربرد و تعریف نرم افزار CRM چیست ؟ نرم افزار CRM به شرکتها کمک میکند تا با مشتریان ارتباط موثری داشته باشند. اگر کاملا بدانید مدیریت ارتباط با مشتری چیست با کمک آن میتوانید فرایندها را ساده و کارآمد کنید. در نتیجه فروش و سودآوری را افزایش دهید.
زمانی که در مورد CRM صحبت میشود، معمولاً افراد به یک نرم افزار crm اشاره میکنند. سی آر ام ابزاری است که به مدیریت اشخاص، مدیریت فروش، مدیریت بازاریابی و غیره کمک میکند. امروزه کارشناسان از برنامه CRM برای مدیریت روابط در کل چرخهی عمر مشتری استفاده میکنند. چرخه عمر مشتری شامل بازاریابی گسترده، فروش، تجارت دیجیتال و مدیریت خدمات مشتریان است.
یک نرمافزار CRM چه کاربردی برای سازمانها دارد؟ CRM به شما کمک میکند تمرکز خود را منحصرا بر تعاملات با مشتریان حفظ کنید.
به عنوان مثال شما صاحب یک شرکت بازرگانی هستید که در رابطه با واردات تجهیزات کامپیوتری فعالیت می کنید. مشتریان شما از صاحبین مغازه های فروش لوازم کامپیوتر تا توزیع کنندگان در سراسر کشور هستند. فرض می کنیم که شما نرم افزار CRM ندارید. نمیتوانیم بگوییم شما CRM ندارید چون انجام فعالیتهای روزمره کسب و کار بخشی از یک سیستم مدیریت ارتباط با مشتری است. به عنوان مثال شما تبلیغات می کنید، به تماسهای مشتریان پاسخ می دهید، برخی از درخواست ها را پی گیری می کنید و … اینها همه فعالیتهای در حوزه مدیریت ارتباط با مشتریان هستند. لذا شما چه CRM را بشناسید و چه نه عملا در حال انجام فعالیتهای مرتبط با CRM هستید. اما اگر نرم افزار CRM داشته باشید این فعالیتها نظم میگیرند و فراموش نمیشوند. با تغییر پرسنل از بین نمیروند و بسیاری مزیت دیگر که در ادامه به آنها اشاره می کنیم .
سیستم CRM به همه واحدها راهی بهتر برای مدیریت تعاملات و روابط خارجی که باعث موفقیت میشود، ارائه میدهد. این واحدها میتوانند واحد فروش، خدمات مشتری، توسعهی کسبوکار، جذب نیرو، بازاریابی یا هر بخش دیگری باشند.
با برنامه CRM میتوانید در یک مکان مرکزی، اطلاعات مشتریان فعلی و مشتریان بالقوه را ذخیره کنید. کارشناسان بازاریابی میتوانند فرصتهای فروش را شناسایی کنند و موارد مربوط به خدمات را ثبت و ضبط کنند. آنها میتوانند کمپینهای بازاریابی را مدیریت کنند. در آخر سی آر ام جزئیات تمام ارتباطات مشتری را در دسترس مدیریت، کارشناسان فروش و بازاریابی قرار میدهد.
وقتی مشاهده و دسترسی به دادهها آسان باشد، همکاری و افزایش سودآوری سادهتر میشود. همهی افراد در شرکت شما میتوانند داده های کامل مرتبط با مشتری را مشاهده کنند.
فرآیند ارتباط با مشتری CRM به شرکتهای بزرگ و کوچک کمک میکند با سرعت بیشتری کسبوکارشان را توسعه دهند. سیستم CRM بهویژه به رشد کسب وکارهای کوچک کمک میکند. زیرا در این کسب و کارها تیمها به دنبال یافتن راههایی برای خدمترسانی بیشتر با کمترین امکانات هستند.
سیستم مدیریت ارتباط با مشتری بزرگترین و برترین نرمافزار کاربردی سازمانی است. پیشبینی میشود هزینههای جهانی CRM تا سال ۲۰۲۷ به ۱۱۴.۴ میلیارد دلار برسد.اگر میخواهید کسبوکارتان رونق داشته باشد، به یک استراتژی مفید برای آیندهی شغلیتان نیاز دارید. استراتژی شما باید مشتری محور بوده و به فناوری درست و مناسبی مجهز باشد.
شما حتما برای فروش، اهداف تجاری و سودآوری هدف گذاری کرده اید. اما به دست آوردن اطلاعات بروز و قابل اطمینان در مسیر پیشرفت کار، ساده نیست. فرض کنید دادههای حاصل از فروش، خدمات مشتری، بازاریابی و شبکههای اجتماعی را در اختیار دارید. چگونه این داده ها را به اطلاعات مفید برای کسبوکار تبدیل میکنید؟ در مبحث دادهکاوی و پردازش اطلاعات، نقش نرم افزار CRM چیست ؟
سیستم CRM میتواند نمای روشن و واضحی از مشتریان به شما بدهد. شما میتوانید همه اطلاعات را یکجا و در یک مکان مشاهده کنید. این مکان یک داشبورد ساده و منعطف است. شما میتواند سابقهی مشتری، وضعیت سفارشات، تمام مسائل مهم خدمات مشتری و موارد دیگر را مشاهده کنید.
در نرم افزار CRM میتوانید انتخاب کنید کدام داده های مربوط به فعالیت مشتریان در شبکههای اجتماعی، لحاظ شود. این اطلاعات شامل مواردی است که مشتریان میپسندند یا نه، و چیزهایی که دربارهی شما یا رقبای شما میگویند و به اشتراک میگذارند.
بازاریابان میتوانند از برنامه CRM برای مدیریت و بهینهسازی کمپینها استفاده کنند. بهتر است از ابزار مدیریت ارتباط با مشتری با رویکرد داده محور استفاده شود. در این صورت خط ارتباطیِ فروش یا مشتریان بالقوهی آینده بهتر شناسایی میشود. در نتیجه کارشناسان بازاریابی و فروش سادهتر و دقیقتر پیشبینی میکنند.